AUTO GAZ >>

AUTO-GAZ > OPIS INSTALACJI

WSTĘP

Instalacje gazowe do samochodów są bardzo dobrym rozwiązaniem w czasach stale rosnących cen benzyny. Pytanie odnośnie opłacalności zamontowania instalacji na gaz staje się powoli retoryczne. Autogaz ma dobrą lub złą opinię w zależności od źródła, z którego pochodzą informacje. Instalacje gazowe do samochodów obiektywnie rzecz biorąc są jednak po prostu dobrym rozwiązaniem, co potwierdza ich popularność w Polsce, gdzie jeździ najwięcej samochodów na auto gaz na świecie (około 2.000.000). W innych krajach rozwiązanie to staje się coraz bardziej popularne.
Instalacje gazowe do samochodów są przede wszystkim opłacalne. W zależności od rozpatrywanego okresu stosunek ceny autogaz/benzyna jest różny, ale waha się w granicach 1/2. Oznacza to, że nawet przy nieco zwiększonym zużyciu paliwa w trybie pracy na gaz przez silnik, rozwiązanie to jest po prostu bardziej opłacalne.
Instalacje gazowe do samochodów zmniejszają moc silnika maksymalnie o 10%, choć niektórzy użytkownicy wcale tego nie zauważają.
Instalacje gazowe do samochodów można z powodzeniem montować do nowych aut jak i starych. Rozwiązania posiadające możliwe atesty bezpieczeństwa są bezpieczne, ponieważ posiadają wiele zabezpieczeń przez nieprzewidzianym działaniem. Dbając odpowiednio o świece zapłonowe, przewody wysokiego napięcia i odpowiednio częste zmienianie filtru powietrza nie trzeba obawiać się na występowanie różnych problemów. Trzeba również zwracać uwagę, jakiej jakości autogaz tankujemy, ponieważ ma to niebagatelny wpływ na utrzymanie sprawności całej instalacji.

PODZESPOŁY INSTALACJI

Reduktor-parownik

To urządzenie, które rozpręża i odparowuje LPG, zmieniając jego stan skupienia na lotny. Zmiana stanu skupienia gazu odbywa się w drugiej komorze i - tak jak można to obserwować robiąc doświadczenie ze zwykłym dezodorantem - towarzyszy temu dość istotny spadek temperatury. Ciepło, które jest niezbędne do odparowywania gazu pochodzi z układu chłodzenia silnika.

Wlew gazu

Wlew gazu uzupełnia paliwo w zbiorniku. To właśnie w nim mocuje się specjalny pistolet do tankowania. Zbiornik napełnia się pod wpływem ciśnienia z dystrybutora. Stalowa kulka znajdująca się we wlewie zabezpiecza przed wylewaniem się gazu po odłączeniu pistoletu.

Zbiornik gazu

Wielozawór

Jest to część instalowana na zbiorniku. Napełnia przede wszystkim zbiornik (ogranicza napełnienie do 80% pojemności) i pobiera płynny gaz ze zbiornika. Gdy usterce ulegają przewody lub zawór, wielozawór ogranicza wypływ gazu ze zbiornika. Pełni też funkcję informacyjną - wskazuje realną ilość gazu w zbiorniku. Nie dopuszcza również do wzrostu ciśnienia powyżej 25 barów.

SCHEMAT INSTALACJI GAZOWEJ

Schemat instalacji gazowej LPG
  1. Zbiornik
  2. Sterownik
  3. Wtryskiwacze gazowe
  4. Elektrozawór
  5. Przełącznik B/G ze wskaźnikiem
  6. Czujnik ciśnienia
  7. Filtr gazu /faza lotna/
  8. Reduktor

JAK DZIAŁAJĄ INSTALACJE GAZOWE LPG

Dzięki ciśnieniu panującemu w zbiorniku, po otwarciu zaworu, który znajduje się w wielozaworze, płynny propan-butan płynie przewodami do elektrozaworu gazowego (elektrozawór jest zamknięty, gdy silnik znajduje się w stanie spoczynku, lub pracuje zasilany benzyną). Ciekły gaz wysokociśnieniowym przewodem płynie do parownika reduktora. Tutaj podgrzany ciepłą wodą przechodzi w fazę lotną a ciśnienie spada do wartości około 1000 hPa. Lotny zostaje zmieszany z powietrzem i dzięki małemu nadciśnieniu zostaje zassany przez silnik.

BEZPIECZEŃSTWO INSTALACJI GAZOWEJ

Komponenty instalowane w Polsce, składające się na całe instalacje gazowe były poddane szczegółowym testom, zanim zostały dopuszczone do sprzedaży. Dodatkowo firmy, które zaopatrują polski rynek w instalacje zamówiły specjalistyczne badania na Politechnice Śląskiej, które również dały wyniki jak najbardziej pozytywne. Dodatkowo, bezpieczeństwo instalacji potwierdzają też homologacje Instytutu Transportu Samochodowego

WPŁYW INSTALACJI GAZOWYCH NA ŻYWOTNOŚĆ SILNIKÓW

Od wielu lat prowadzi się badania nad wpływem użycia gazu do zasilania motorów spalinowych. W wyniku tych obserwacji stwierdzono, że silniki spalinowe napędzane gazem wręcz przedłużają żywotność silnika. LPG nie rozrzedza oleju, a wręcz przeciwnie - dzięki zastosowaniu tego paliwa wzrasta lepkość oleju, wynikiem czego jest mniejsze zużycie poszczególnych części układu korbowego. Następuje wolniejsze zużycie tłoków, zaworów i ścianek głowicy; gazy są dokładniej spalane, dzięki czemu na częściach nie osadza się nagar.
Powrót do góry
/index.php?id=autogaz&subpage=ag_opis